tirsdag 22. mai 2012

Min DIY sengegavl!

Dette var mitt første forsøk på å lage en sengegavl. Jeg startet med å måle opp en sponplate i den størrelsen jeg ønsket sengegavlen. Jeg har tatt mål fra toppen på rammemadrassen og opp til ønsket høyde. Toppen på gavlen vår er på høyde med toppen på nattbordslampene våre. Det liker vi. Det er smak og behag hvor tette man vil ha knappene. Jeg merket av 15 cm på platen som avstand mellom knappene.


Da var det bare å borre hull i platen til å tre tråden på knappene gjennom. Jeg valgte å bruke en madrass på 9 cm i tykkelse. Tekstilen valgte jeg utifra den samme fargen og strukturen som er på senga vår! Med stiftemaskinen stiftet jeg fast stoffet på baksiden av sponplaten.



Jeg strammet det ikke altfor mye, da stoffet strammet seg til når knappene ble trekt inn helt til slutt. Knappene er trekt opp i samme stoff som i gavlen. Det fikk jeg gjort til en lokal møbelsnekker for 15 pr knapp. Jeg brukte en lang nål til å trekke tråden på knappene gjennom madrassen. Tråden jeg brukte var en fiskesnørelignende tråd. Viktig med noe som ikke ryker!



Med god hjelp av min kjære Husbonde, så trykket han inn knappene så dypt inn i madrassen som vi ønsket å ha de, så jeg fikk stiftet fast tråden på baksiden. Jeg festet fast tråden ved å stifte den zikk zakk noen ganger.


Nå har vi gjort det en gang, så da blir det enklere å gjøre det neste gang! Men det gikk veldig greit med denne også selv om vi aldri hadde gjort det før!


 Prøv deg på å lage din egen sengegavl du også! :-) Da får du den tilpasset din egen stil og fargene du ønsker!

11 kommentarer:

Hjem og Glede sa...

Gooood morgen Du flinke Hilde!
Får sånn skikkelig Luxushotellfølelse av det flotte soverommet.
Gleder med til å se videre-selv om allerede det er mer enn fint nok for meg:)
Her er "Syden" i dag-varmt og sol.
Kose deg videre min venn.
Klemmer Camilla

Lottemora sa...

Så lekkert! Takk for at du la ut fremgangsmåte, for dette har jeg hatt lyst å prøve lenge, men ikke turt. Vi har jo skråtak, så da er det ikke så masse ferdigkjøpt som passer.

Ha en fin dag i sola

Klem
Lotte

My home is my Castle - by Kari sa...

Så flott den ble !!! Kunne tenke meg å prøve å lage en jeg og ;)

Ha en fin dag :)
Klem,Kari

Vårt Hus sa...

Knall fint- så god du er. Kanskje jeg også kunne få til dette...
Ønsker deg en super flott tirsdag, og gleder meg til å se det helt ferdige resultatet :)
Klem Yvonne

Hjem og Glede sa...

Måtte bare innom deg igjen Hilde!
Tusen takk for din skjønne hilsen-og har du virkelig hatt 141 innlegg....Wow sååååå gøy!
Det er veldig viktig å ta vare på helsen ja som du sier,lett for å bli vill,for hodet vil men ikke alltid kroppen.
Sånn har jeg det og,noen dager er ikke så bra,har faktisk ikke orket å skrive om det til noen(bare deg her,hi,hi)
Men jeg har hatt noen tøffe år nå helsemessig-det er medfødt så jeg er oppvokst med smerte så det går fint!
Skal ta håper jeg ,min siste operasjon ever i høst og den kommer til å bli heavy og spennende.
Har hatt mange opersjoner i barndommen og 2 stk på de 3 siste år-Heldigvis er jeg født positiv og humør har vært min reddning utenom mine fantastiske gutter!
Sånn nå har jeg sagt det....

Den krukken som stod på bordet mitt på altanen er ny!
Min darling hadde kjøpt 3 stk til meg,men fikk ikke lov å skrive det på min blogg....så da skriver jeg det til deg!Hi,hi.

Må du ha det så godt du kan gode Hilde.
Klemmer

Hulda sa...

Dette var smart! Blir skikkelig tøff sengegavl. :)

Anita sa...

Nå ble jeg imponert!! Det var en god idè:) Mye inspirasjon her hos deg.

Kjersti sa...

Tusen takk for så hyggelig kommentar hos meg :) For et luksusrom, som å sove på et hotell!:) Kjempelekkert :)

Anonym sa...

Hei. Så flott hjem du og dine har laget dere.

Skal selv lage meg en sengegavl og har planene klare.
Tenkte jeg skulle dele et tips ang knappene.
Jeg har tenkt jeg skal bruke ståltråd til å feste dem. En tråd igjennom platen og paddingen. Fester så knappen på den ene enden. Strammer til etter ønske og fester så andre enden som er på baksiden med stiftepistol.

Man kan også "trekke" knappene selv om stoffet man velger ikke er for tykt. Blir litt kontete på baksiden av knappen, med dette synes ikke nå gavlen er ferdig.

Vennlig hilsen Elise Oftedal

Veronica sa...

kunne du vært så snill og delt litt meir detaljert fremgangsmåte for sengegavlen din? :)

F.eks bredde, lengde...?
kor mange knapper du har brukt, mål mellom knapper osv.

Mvh Veronica

Anonym sa...

Hei.

Kjempefin sengegavl.

Hvor store er knappene du har brukt?
Borret du 2 hull i sponplaten til hver knapp siden du knytet på baksiden?

Hilsen Pia

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...